Головна » Статті » Мої статті |
Головним напрямом розвитку сучасної гуманітарної освіти України є підвищення рівня вітчизняної школи до європейського. Тобто входження в загальноєвропейський навчальний простір. У наш час постає проблема вибору духовних цінностей українського суспільства. Це стало чинником створення нової парадигми навчання, розвитку альтернативних форм освіти, які повинні відповідати проблемам суспільства. За ініціативи Міністерства освіти і науки України було створено кілька основоположних документів та прийнято ряд постанов і програм щодо оновлення всієї системи навчання й виховання. Насамперед це міжгалузева перспективна програма «Освіта ХХІ ст.», «Засади гуманітарної освіти в Україні», концепція «Основи національного виховання», Державна програма «Вчитель», Концепція неперервної педагогічної освіти, Концепція гуманітарного розвитку України на період до 2020 рр., Національна стратегія розвитку освіти України на період 2012 – 2021 рр. Мета статті – розкрити роль і значення інноваційних методик викладання зарубіжної літератури, визначити найбільш ефективні методи і форми навчальної роботи. На жаль, інноваційна діяльність у сфері освіти в Україні характеризується відсутністю цілісності та системності у розробці, обґрунтуванні та освоєнні інновацій. Дослідження інноваційних технологій в освіті ведуться з кінця 50-х років ХХ сторіччя. У вітчизняній практиці термін «інновація в освіті» почав використовуватися лише у середині 80-х років ХХ ст.. у зв’язку з процесом перебудови радянської освітньої системи. Проблемам інноваційної діяльності в освітній сфері було присвячено чимало досліджень провідних вчених, серед яких Л.Ващенко, М.Поташник, М.Бургін, Г.Герасимова, В.Кремінь, О.Сухомлинська, І.Зязюн та інші. Але, незважаючи на велику кількість досліджень у цьому напрямі, й нині відсутні єдині підходи до визначення поняття «освітня інновація». Інноваційна діяльність вчителя спрямована на перетворення існуючих форм і методів навчання, створення нових цілей та засобів її реалізації, саме тому вона є одним з видів продуктивної, творчої діяльності людей. Використання інноваційних методів навчання дозволяє індивідуалізувати і диференціювати процес навчання, контролювати діяльність кожного, активізувати творчі та пізнавальні здібності учнів, оптимізувати навчальний процес, значно збільшити темп роботи. Актуальність інноваційного навчання полягає в наступному:
Основними цілями інноваційного навчання є:
Даними цілями визначаються і завдання інноваційного навчання:
Завдання, що стоять перед учителем-словесником, багато в чому відрізняються від цілей і завдань інших учителів-предметників. Головне для вчителя літератури – це душа дитини, це проблеми моральності, це розвиток творчої особистості. Основними принципами інноваційного навчання є:
Інноваційний урок – це динамічна, варіативна модель організації навчання учнів на певний період часу. Діяльність вчителя на інноваційному уроці розкривається в різноманітних, незвичайних завданнях, неординарних діях, конструктивних пропозиціях, цікавих вправах, створенні навчальних ситуацій, дидактичному матеріалі, організації творчої роботи учнів. Виділяють такі види інноваційних уроків:
Діяльність на уроках зарубіжної літератури будується так, щоб кожен учень міг найбільш повно розкрити здібності і талант, розвивати ініціативу та творчий пошук. З цією метою впроваджуються різноманітні інноваційні методи навчання. Впровадження інноваційних методів навчання передбачає комплексне використання сучасних технічних засобів навчання, аудіо- та відеоматеріалів, комп’ютерної техніки. Ми живемо в світі медіа: розширюються системи масових комунікацій, «інформаційного» вибуху. Мультимедіа – це сукупність комп’ютерних технологій, одночасно використовуються кілька інформаційних середовищ: графіку, текст, відео, зображення, анімацію, звукові ефекти, високоякісний звуковий супровід. Відповідно, мета освіти – формування особистості, здатної читати, аналізувати, оцінювати медіа текст, засвоювати нові знання за допомогою медіа. Мультимедіа сприяє розвитку мотивації, комунікативних здібностей, виробленню навичок, нагромадженню фактичних знань, а також удосконаленню інформаційної грамотності. Мультимедіа дає можливість використовувати не просто наочність, а інформацію, відображення, звук, для того, щоб матеріал, який вивчається, став доступнішим. Робота з мультимедійними посібниками дає можливість урізноманітнювати форми роботи на уроці за рахунок одночасного використання ілюстративного, статистичного, методичного, а також аудіо- та відеоматеріалів. Сьогодні багато уваги приділяється використанню інформаційно-комунікаційних технологій. І це зрозуміло, тому що наш час – час інформаційний. Саме тому використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі є актуальною проблемою сучасної шкільної освіти. Комп’ютер – це джерело інформації, наочний посібник, індивідуальний інформаційний простір, тренажер, засіб діагностики і контролю. Основні напрямки використання комп’ютерних технологій на уроках:
Творчий учитель повинен використовувати інформаційні технології для планування навчального матеріалу, підготовки друкованих матеріалів до уроків, обробки результатів перевірних і контрольних робіт. Уроки з використанням комп’ютерної презентації – це уроеи пояснення нового матеріали в діалоговому режимі, урок-лекція, урок-узагальнення, урок-наукова конференція, урок-захист проектів, інтегрований урок, урок-презентація, урок-дискусія. Завдяки інформаційно-комунікаційним технологіям є можливість створювати, тиражувати і зберігати дидактичні матеріали до уроків. Найчастіше на уроках можна використовувати презентації. Презентація – форма подачі матеріалу у вигляді слайдів, на яких можуть бути представлені таблиці, схеми, малюнки, ілюстрації, аудіо- та відеоматеріали. Використовувати їх можна і під час пояснення нового матеріалу, і під час виконання творчих завдань. Схеми, таблиці, тезове розташування матеріалу дозволяють заощадити час і, найголовніше, глибше зрозуміти твір. Прикладом може бути створення кроссенса, який допомагає формувати всі види універсальних навчальних дій. Кроссенс – це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення і може бути використаний на будь-якому етапі уроку. У цьому випадку асоціативна головоломка буде мати конкретну методичну мету:
Інтелект-карта (карта пам’яті, ментальна карта, карта розуму, карта асоціацій, карта думок) – це освітній інструмент, який допомагає максимально запам’ятовувати інформацію завдяки синтезу інформації: візуалізації, систематизації, класифікації, асоціації. Карти знань — це зручна і ефективна техніка унаочнення мислення та альтернатива звичайному (лінійному) запису. Їх застосовують для формулювання нових ідей, фіксування та структурування даних, аналізу та впорядкування даних, прийняття рішень тощо. Цей спосіб має багато переваг перед звичайними загальноприйнятими способами запису. На відміну від лінійного тексту, карти знань не лише зберігають факти, але і демонструють взаємозв'язки між ними, тим самим забезпечуючи швидше і глибше розуміння матеріалу. На сучасному етапі розвитку освітньої системи в процесі викладання зарубіжної літератури зростає роль інноваційних методів навчання, їх використання значно сприяє піднесенню якості та інтенсивності навчального процесу, приверненню уваги учнів до найкращих надбань світової літератури. Одним із продуктивних і перспективних напрямів роботи є використання можливостей комп’ютерної техніки, за допомогою якої якнайкраще вирішується проблема забезпечення вчителя й учня художніми текстами та науково-методичною літературою. Ще одним напрямом роботи, пов’язаної з оновленням методичної бази навчання, є використання мультимедійних технологій, які являють собою скоординоване одночасне функціонування візуального й аудіо рядів, використання фото - й кіно матеріалів, малюнків, таблиць, схем, текстів та ін., підпорядкованих певній навчальній темі. Інноваційні технології відіграють важливу роль у сучасній освіті, їх перевага в тому, що в класах збільшується кількість учнів, які свідомо засвоюють навчальний матеріал. Однак які б методи не застосовувалися, важливо, як зазначають науковці, для підвищення ефективності навчання у середній школі створити такі психолого-педагогічні умови, коли учень може зайняти активну особистісну позицію та повною мірою проявити себе як суб’єкт навчальної діяльності. Список використаних джерел 1. Богосвятська А. І. Інноваційні форми масових навчально-виховних заходів із зарубіжної літератури / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2016. – № 4. – С. 24-29. 2.Богосвятська А. І. Педагогічний інструментарій учителя зарубіжної літератури / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2016. – №6. – С. 12-21. 3.Богосвятська А.І. Сучасні типи уроків світової літератури: пошук, натхнення, фантазія / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2011. – № 10. – С. 37-41. 4.Богосвятська А.І. Використання ІКТ у процесі викладання світової літератури / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 2. – С. 2-9. 5. Битко Юлія. Інноваційні підходи до світової літератури – К.: Редакція газети гуманітарного циклу, 2014. – 104 с. – (Бібліотека «Шкільного світу») 6. Демешко Р. Сучасний урок зарубіжної літератури / Р.І.Демешко // Світова література: газ. для вчителів та методистів світ. л-ри. – 2016. – № 1-2. – С.4-14 7. Огіренко О. О., Бондарук Л. М. Застосування мультимедійних презентацій на уроках літератури у процесі вивчення біографії письменників / О. О. Огіренко, Л. М. Бондарук // Зарубіжна література в школах України. – 2015. – № 5. – С. 34-37. 8. Сорока І. І. Кросенс як засіб розвитку логічного і неординарного творчого мислення учнів на уроках зарубіжної літератури / І.І.Сорока // Зарубіжна література в школах України. – 2017. – № 1. – С. 49-57. 9.Химера Н. В. Використання інтерактивних технологій на уроках зарубіжної літератури / Н.Химера // Зарубіжна література в школах України. – 2015. – №12. – С. 15-22. | |
Переглядів: 223 | |
Всього коментарів: 0 | |